Merdeka Girl

Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday 28 June 2012

Autism checklist

Apa itu autism? Autism dikaitkan dengan masalah perkembangan mental kanak-kanak yang membuatkan diri mereka seolah-olah berada di dunia lain.

Mari kita buat checklist...

Tanda-tanda autism

1. Gagal memberi respon bila nama dipanggil - N ( Daneen bagi respon bila panggil nama dia)

2.Tidak mahu bertentang mata - N

3. Sukar menafsir perasaan orang lain -N ( Daneen tahu je bila saya marah, tengah sedih atau happy) 

4. Kurang sensitif pada intonasi suara - N ( Daneen tahu saya bila saya marah... hehehe)

5. Kurang sensitif pada eksperasi muka - N ( Daneen tahu bila saya sedih... )

6. Suka melakukan perkara yang berulang-ulang seperti memusingkan badan - N

7. Lambat bertutur - Y ( inilah masalah utama serasa saya)

8. Membahasakan nama mereka  dan tidak menggunakan kata ganti diri i.e saya - Y ( sama je dengan anak saya yang lain?)

9. Tidak pandai berinteraksi dengan kanak-kanak lain- N ( Daneen boleh je berkawan walaupun tak bercakap)

10. Menggunakan melodi lagu ketika bercakap/bercerita - N

11. Tidak berminat berkongsi cerita - N ( Daneen becerita... saya je tak faham)

12. Kurang sensitif pada rasa sakit - N ( kalau Aiz yang lasak tu... mungkin juga)

13. Sensitif pada bunyi - N ( Daneen ok je kalau Aiz buat bising... )

14. Sensitif pada sentuhan/deria rasa - N ( Daneen sangat suka dipeluk)

15. Tidak dapat mengawal keseimbangan badan - N

16. Tingkah laku berbeza, terlalu aktif atau terlalu pasif - N

17. Sukar belajar - Y ( sekarang ni macam cepat sikit belajar...tapi cepat lupa juga)

18. Perasaan terlalu sayang pada objek - N (ipad? ... Aiz pun)

19. Mengulangi perkataan yang sama berulang kali- N ( kalau dia minta susu, saya lambat buat, mesti dia sebut berulang2 kan?)

20. Menangis, marah dan ketawa tanpa sebab - N

21. Mendengar tapi berkelakuan seperti orang pekak  - N 

22. Menunjuk dengan jari apa yang dikehendaki - Y ( kalau dia tak tahu nak cakap benda tu....atau cakap tapi  saya yang tak faham-faham)

23. Tidak takut/mengenali benda yang berbahaya - N

24. Mendapat gangguan ketika tidur - Y ( Daneen kalau ngigau dasyat... mama dengan papa siap kena tendang... tapi Aiz pun macam tu jugak)

25. Perlakuan yang bongkok - N

So... 5 Y out of 25.... saya tak rasa Daneen ada autism.... apa pendapat you all?



-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...